Lekker donderjagen met een hele ‘strenge’ meester

• door

Geschreven door Alphons Weierink, schoolmeester van het Educatorium.

Lekker donderjagen met een hele ‘strenge’ meester in het Schoolmuseum in Ootmarsum.

Een bezoek aan het Schoolmuseum als afsluiting van een uitermate geslaagd familieweekeinde in Ootmarsum. Deze Apeldoornse familie kon zijn lol zondagmiddag niet op. Leerzaam, nostalgisch, gezellig maar vooral donderjagen met een strenge meester. Wat vroeger absoluut niet mocht in school, kan nu wel; en hoe. Lachen dus.

Latijnse zinnen worden geoefend, de tafel van 8 wordt hardop en klassikaal opgedreund, er wordt uit volle borst gezongen, de kennis van de vaderlandse geschiedenis wordt getoetst, de Nederlandse taal komt aan bod en nog veel meer.

Pechvogel
Ja, en wie stout is, die krijgt natuurlijk straf. Zoals vroeger met de roede of met de plak. En wie het helemaal bont maakt, krijgt de pechvogel toegeworpen die terug moet worden gebracht naar de meester. En dan wacht het bord met de ezel… Zowel de leerlingen als de meester genieten volop, dat kan ik verzekeren. En dat is natuurlijk ook de bedoeling van een bezoek aan het Educatorium.

De strenge schoolmeester

Feest herkenning
Velen gingen deze bezoekers uit Apeldoorn voor en velen zullen dit jaar weer volgen. Met als extra trekpleister de bijzondere thema-expositie ‘Thuis in de wereld’.

De schoolklas

Deze boeiende expositie geeft een mooi beeld van alle attributen die vroeger gebruikt werden bij het aardrijkskunde-onderwijs. Van atlassen tot kaarten en globes. Voor velen zal dit een feest van de herkenning worden. Ik kan het zeer aanbevelen.

Wéér die strenge schoolmeester
Openingstijden
Het Schoolmuseum is dagelijks geopend. Zaterdag, zondag en maandag van 13.00 tot 16.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Adres: Keerweer 2; tel. 0541-293129; info@educatorium.nl www.educatorium.nl

Latijnse les:

Het Onderwijsmuseum Educatorium Ootmarsum heeft het museumjaar 2024 en de expositie geopend.

Het museumjaar 2024 staat in het Educatorium in het teken van Aardrijkskunde. Het thema is dan ook ‘Thuis in de wereld’. Heerlijk is het om te zien hoe een deel van het schoolmuseum met kaarten, globes, methodes en nog veel meer de sfeer uitademt van het vak Aardrijkskunde. Tijdens de opening van deze expositie werden al de bekende plaatsen opgesomd, die deze ‘oud leerlingen’ vroeger moesten leren.

Let op, deze expositie is zeker niet alleen voor de senioren, maar zeker ook voor jongeren. Met eenvoudige proefjes en opdrachten kunnen kinderen en natuurlijk ook volwassenen bezig zijn met klimaatverandering, kaartlezen, of zelf een zonnewijzer en kompas maken.