Vrijwilliger in het zonnetje: Loes Heerink-Markus

• door

Zonder vrijwilligers geen Schoolmuseum Ootmarsum.

Daarom willen we regelmatig een vrijwilliger die zich inzet voor het Educatorium in het zonnetje zetten. Iets doen voor een ander is heel gemakkelijk en levert je ook heel veel op. Een goed gevoel, een prachtig netwerk, kennis en ervaring en, niet te vergeten, een hele mooie samenleving. In veel organisaties zijn vrijwilligers aan het werk die fantastisch werk verrichten. Daarom zetten we graag regelmatig een vrijwilliger in het zonnetje.
Wie kent haar niet?
Loes Heerink-Markus is één van de vaste gezichten van het Educatorium, ook wel het Schoolmuseum Ootmarsum genoemd. Naast het bestuurswerk voor het Educatorium draait Loes ook mee aan de balie. Een van de vele betrokken vrijwilligers. Loes zet zich dus al decennia lang met veel plezier in voor het Schoolmuseum Ootmarsum.

Haagse of Ootmarsumse
Geboren in Den Haag en opgeleid als kleuterjuf. Dit jaar wordt deze kleuterjuf zeventig lentes jong. In 1981 is ze samen met haar man in het stadje Ootmarsum komen wonen en sindsdien is ze niet meer weggegaan. Het werk als kleuterjuf was niet zo goed te combineren met de zorg voor de drie kinderen. Daardoor werd Loes huismoeder en hielp ze man Jos met het eigen bedrijf. Jos was melkboer en reed rond met een rijdende winkel aan huis.

Het bloed kruipt daar waar het niet gaan kan’, dit betekent dat Loes een zwak had voor een oude liefde. De passie voor het onderwijs waar ze toch uiteindelijk graag iets mee wilde doen. In 1994 meldt ze zich bij het Onderwijsmuseum als vrijwilliger. Eerst als balievrijwilliger waar ze eens in de twee weken samen met een andere vrijwilliger de balie bemant.

Balievrijwilliger
Wanneer Loes als balievrijwilliger aan het werk is, dan neemt ze de bezoeker eerst mee naar het filmlokaal en vertelt even over het Educatorium en over de Toverlantaarn die in het filmlokaal te vinden is. Eén van de toverlantaarns heeft Loes geschonken aan het Museum. ‘Dit exemplaar heb ik gekocht op de Haagse markt en er zitten twaalf plaatjes bij‘, vertelt Loes enthousiast. Het is een voorloper van de film en bij iedere toverlantaarn zitten glazen plaatjes die handbeschilderd zijn. Ze draaiden op een kaarsje of op olie en dan werd het plaatje op een witte muur geprojecteerd. Vervolgens zet ze de gasten voor de film en laat ze hen zelfstandig door het Museum wandelen.

Wanneer je met Loes door het Museum wandel, merk je direct dat het ‘juf zijn’ nog in haar bloed zit. Vol enthousiasme begint ze te vertellen over het onderwijs van vroeger. Een uitleg over de de houten blokjes, het Montessori onderwijs en andere hulpmiddelen volgt.

Diverse spulletjes heeft Loes gedoneerd aan het Museum. Ook het prentje van Loes uit 1961 van de Eerste Heilige Communie is te bekijken.

Bestuurlijke functie

Sinds 2007 zit Loes in het bestuur van het Schoolmuseum. Tijdens het 12,5 jaar bestaan van het Museum nam Ben Morshuis afscheid en stopte hij ook met het rooster maken. Dit heeft Loes toen overgenomen samen met Teun. Loes is een van de vijf mensen, die zich al 30 jaar lang vrijwillig inzet voor het Schoolmuseum.

En, bezige bij als ze is, past ze nog op haar kleinkinderen en zit ze bij het recreatieve volleybal. ‘Wel als oudste van het team’, vertelt ze glimlachend. Stilzitten zit niet in de aard van het beestje.

Daarom hopen we als Educatorium Ootmarsum nog lang te genieten van Loes.

Openingstijden
Het Schoolmuseum is dagelijks geopend. Zaterdag, zondag en maandag van 13.00 tot 16.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Adres: Keerweer 2; tel. 0541-293129; info@educatorium.nl www.educatorium.nl

Het Onderwijsmuseum Educatorium Ootmarsum heeft het museumjaar 2024 en de expositie geopend.

Het museumjaar 2024 staat in het Educatorium in het teken van Aardrijkskunde. Het thema is dan ook ‘Thuis in de wereld’. Heerlijk is het om te zien hoe een deel van het schoolmuseum met kaarten, globes, methodes en nog veel meer de sfeer uitademt van het vak Aardrijkskunde. Tijdens de opening van deze expositie werden al de bekende plaatsen opgesomd, die deze ‘oud leerlingen’ vroeger moesten leren.

Let op, deze expositie is zeker niet alleen voor de senioren, maar zeker ook voor jongeren. Met eenvoudige proefjes en opdrachten kunnen kinderen en natuurlijk ook volwassenen bezig zijn met klimaatverandering, kaartlezen, of zelf een zonnewijzer en kompas maken.